2015-05-06 03.31.03 pm
DSC_6904Panoramica-BAJA-copy
Freixenet kelder
Photography - Casa Sala Dosage

FAMILIEHISTORIE

Een stukje geschiedenis is hier absoluut op zijn plaats. We draaien de klok 150 jaar terug en trekken richting de kleine Catalaanse stad Sant Sadurní d’Anoia. Het is hier dat de familie Sala kwaliteitswijnen begint te maken. Begin 20ste eeuw huwt Dolores Sala met Pedro Ferrer Bosch. En dat is meteen de start van een succesverhaal.

Niet veel later namelijk initieert Freixenet – afkomstig van de bijnaam van Pedro Ferrer als jongste zoon van de eigenaren van het wijnhuis “La Freixeneda” – de export van een mousserende wijn, die later de benaming “cava” meekrijgt. Het echtpaar vormt een weergaloos team. Amper te stoppen. Dolores is met een zeer gedetailleerde kennis over het wijnmaken haar tijd ver vooruit. Terwijl Pedro vooral een slimme en erg levendige ondernemer blijkt. Samen slagen ze erin om hun mousserende wijnen immens populair en nagenoeg wereldvermaard te maken.

Vandaag zijn het de kinderen en zelfs ook al de kleinkinderen van Pedro en Dolores die Freixenet leiden. Het bedrijf geniet nog steeds het hechte familiale karakter zoals uit de begindagen en het blijft als vanouds streven naar pure kwaliteit. En dat dus ondanks de onwaarschijnlijke groei die het bedrijf heeft ondergaan sinds de bescheiden start in Sant Sadurní d’Anoia. Freixenet mag zich met heel veel trots “de Nummer 1 ter wereld van de Mousserende Wijnen” noemen.

DE WIJNMAKER

Elke fles Freixenet heeft een onmiskenbare persoonlijkheid. Wel, dat persoonlijk trekje is de verdienste van hoofd-wijnmaker Josep Bujan. Bujan werkt al sinds 1980 bij de wijnmakerij. Hij is verantwoordelijk voor het perfectioneren en verfijnen van de technologische procedures. Een en ander zorde er zo voor dat de productie van Freixenet-cavas inmiddels oploopt tot meer dan 100.000.000 flessen op jaarbasis, met behoud van het vakmanschap waar de wijnen zo bekend voor staan. Josep geniet tevens heel wat erkenning voor de artikels die hij schrijft voor tal van vaktijdschriften alsook voor zijn boek over zintuiglijke analyse. Hij wordt zo beschouwd als een van de meest actieve wijnmakers van Spanje.

Freixenet ontwikkelt haar cava volgens de “método tradicional” oftewel de traditionele methode. Dat betekent dat de tweede fermentatie – het maken van de belletjes en de rijping – gebeurt in dezelfde fles als die je thuis of op restaurant ontkurkt. Het is een behoorlijk langdurig proces, maar dat is het absoluut waard. De gekende traditionele methode om mousserende wijnen te produceren gaat al eeuwen mee. Het biedt dé garantie voor wijnen van de hoogste kwaliteit; met een betere smaak en meer subtielere belletjes. En dat geldt voor elke fles Freixenet.

Photography - Freixenet Caves-2
wijngaard

DE WIJNGAARDEN

De mousserende wijn van Spanje, de cava dus, maakt deel uit van een gereguleerde appellation, D.O. Cava. Voornamelijk bevindt deze zich in het Penedès gebied, ten zuiden van Barcelona. De D.O. Cava-commissie houdt geregeld erg strenge kwaliteitscontroles in de wijngaarden van Freixenet om er zo over te waken dat alles volgens de regels van de (cava)kunst verloopt.

De Freixenet-druiven zijn afkomstig uit tal van wijngaarden in het gebied, maar de belangrijkste is “La Freixeneda” de geboorteplaats van ons bedrijf. Hier staat trouwens nog steeds het huis van de oprichter Pedro Ferrer Bosch. Hij werd geboren in Sant Quinti de Mediona waar de kalkhoudende bodemlagen zowat de perfecte ondergrond vormen om onze wijnstokken te planten.

FREIXENET BELGIUM

Het nog piepjonge Freixenet België vaart sinds goed een jaar, geheel zelfstandig, een eigen koers. Stevig knokken, maar het hard labeur werpt zijn vruchten af. En het Freixenet-schip geraakt stilaan op kruissnelheid met aan het roer Patricia De Muynck. De Muynck is een commerci√´le duizendpoot met een Amerikaans business-diploma op zak en internationale ervaring als IT-account manager in San Francisco tot on trade manager bij SAB Miller in Parijs.

Samen met haar team zorgde ze ervoor dat Freixenet in België weer helemaal “back in business is”. Sterker. Freixenet doet vandaag net iets meer dan 2 miljoen flessen per jaar. En het wil nog meer én beter. Hoe? Door zich voldoende zelfkritisch in de huidige zéér concurrentiële markt van de mousserende wijnen neer te zetten. Met het uitgebreide gamma – van de klassieke Cordon Negro over het luxesegment Elyssia tot biowijnen – tracht Freixenet een nog veel breder publiek te bespelen, waaronder ook de jongere generaties. Hiervoor wordt met het nieuwe sublabel MIA een kersvers charmeoffensief gelanceerd.

En op die manier teert Freixenet België op de traditie, expertise en reputatie van een wijnhuis met een erg rijk verleden, maar met het vizier vooral gericht op een bijzonder veelbelovende toekomst. “Wij gaan gewoon onze eigen weg en die bestaat erin iedereen te overtuigen van onze kwaliteit. Want die leveren we als geen ander. Elk product van ons moet vertrouwen uitstralen. Daar gaan we voluit voor”, klinkt het bij de Freixenetploeg van Patricia De Muynck

Freixenet_maart2015_JonasVerhulst-25